Przedmiotowy System Oceniania
Wychowanie fizyczne
1. Przedmiotowy System Oceniania dla przedmiotu Wychowanie fizyczne, zwany dalej PSO,stanowi załącznik do Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO) w Zespole Szkół Rolniczych i Technicznych Powodowie.
2. Przedmiotowy System Oceniania ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia umiejętności i wiadomości.
3. Ocena z wychowania fizycznego wystawiana jest dwa razy w ciągu roku szkolnego
(na pierwsze półrocze oraz na koniec roku szkolnego), zgodnie z zasadami zawartym w tym regulaminie w skali ocen od 1do 6.
Oceny klasyfikacyjne
4. Oceny klasyfikacyjne na pierwsze i drugie półrocze ustala się w stopniach według
następującej skali:
Niedostateczny - 1
Dopuszczający - 2
Dostateczny - 3
Dobry - 4
Bardzo dobry - 5
Celujący - 6
5. Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów, rodziców lub opiekunów prawnych o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania wiedzy i umiejętności.
6. Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego należy brać pod uwagę:
a. sprawność i umiejętności,
b. aktywność i frekwencja,
c. bezpieczeństwo,
d. wiadomości,
e. reprezentowanie szkoły lub klasy na zawodach i konkursach o tematyce sportowej.
7. Każdy uczeń podlega ocenie z wychowania fizycznego.
8.Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-zawodowej lub innej poradni specjalistycznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
9.W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego.
10.Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza specjalistę specjalisty lub poradnię psychologiczno - pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną.
11.W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony”.
Oceny ze sprawdzianów
12. Oceny ze sprawdzianów przeliczane są na punkty w następujący sposób:
celujący 6,0 pkt
bardzo dobry 5,0 pkt
dobry 4,0 pkt
dostateczny 3,0 pkt
dopuszczający 2,0 pkt
niedostateczny 1,0 pkt – w przypadku przystąpienia do sprawdzianu
13.Po otrzymaniu oceny niezadowalającej ze sprawdzianu uczeń ma możliwości poprawy w ciągu dwóch tygodni od daty wykonania zadania.
14.Osoba, która nie mogła wykonać sprawdzianu (w przypadku nieobecności, choroby itp.) musi zaliczyć go w ciągu dwóch tygodni.
15.Okres zaliczenia może być również wyznaczony indywidualnie (np. ze względu na dłuższą nieobecność na lekcji spowodowaną chorobą lub kontuzją) nie później jednak niż do końca
semestru.
16. Uczeń może poprawiać ten sam sprawdzian dwa razy- z zachowaniem zasady, że na jednej lekcji można tylko raz poprawiać dany sprawdzian
W tym przypadku stawiamy lepszą ocenę.
Ocena za sprawności i umiejętności
17. Kontroli i ocenie podlegają dwa elementy programowe z danego półrocza,
można uzyskać za nie od 0 - 48 pkt. Całym roku szkolnym od 0-96 pkt
- lekkoatletyka,
- gry zespołowe,
- gimnastyka,
- dyscypliny rekreacyjne,
Zadania kontrolno - oceniające są jednakowe dla wszystkich uczniów, z tym, że z podanych obszarów aktywności fizycznej wybierane jest przez nauczyciela osiem elementów (po dwa z każdego działu)W przypadku zadań kontrolnych z lekkiej atletyki pod uwagę będzie brany postęp wynikowy dla uczniów nie osiągających wyników na poziomie oceny dopuszczającej
18.Uczeń otrzymuje również dodatkowo punkty za plusy ( + ) i minusy ( - ).
a. plus ( + ) dodajemy +1 pkt
b. minus ( - ) odejmujemy - 1 pkt
Aktywność i frekwencja
19.Uczniowie mogą otrzymać max. od 0 –19 pkt (bez punktów za reprezentowanie szkoły).
Aktywność i frekwencja wpływa w sposób zdecydowany na ocenę półroczną i roczną.
a. Uczeń może przed zajęciami zgłosić raz w ciągu półrocza nie przygotowanie do lekcji
bez konsekwencji - każde kolejny brak stroju oznacza ( – ) minus, czyli – 1 pkt.
b. Za przygotowanie do lekcji (odpowiedni strój sportowy, higiena osobista) – +
(jeden plus za każdy miesiąc nauki, pod warunkiem, że w danym miesiącu uczeń nie zgłosi nie przygotowania, w sumie można uzyskać 0 - 5 pkt).
c. Aktywnie uczestniczy w lekcjach wychowania fizycznego – + (jeden plus za każdy
miesiąc nauki, pod warunkiem, że w danym miesiącu uczeń nie otrzyma - minusa
za zakłócanie pracy na lekcji, w sumie można uzyskać 0- 5 pkt).
d. Bierze aktywny udział w zajęciach pozalekcyjnych (UKS-u), zawodach sportowych nie jest to jednak działalność systematyczna - + (plus).
e. Za udział w imprezach sportowych na terenie szkoły (pozalekcyjne) - + (plus).
f. Za zaangażowanie i wkład pracy na rzecz szkolnej bazy sportowej (np. przygotowanie prac na temat wychowania fizycznego, tabel, gazetek itp.), – 0 - 5 pkt.
g. Uczeń w ciągu całego semestru nie miał ani jednej nieusprawiedliwionej nieobecności na lekcji wychowania fizycznego - 2 pkt.
20. Uczeń otrzymuje punkty dodatkowe:
- za reprezentowanie szkoły lub klasy na zawodach i konkursach o tematyce sportowej w zależności od szczebla 0-15 pkt
- za osiągnięcie wybitnych wyników sportowych lub konkursach o tematyce sportowej
podczas pierwszego i drugiego półrocza (miejsca I – III podczas finałów wojewódzkich iogólnopolskich)- od 15-20 pkt
a. punkty za reprezentowanie szkoły i klasy:
- szczebel szkolny + 3 pkt
- szczebel powiatowy + 5 pkt
- szczebel rejonowy + 8 pkt
- szczebel wojewódzki + 10 pkt
- szczebel ogólnopolski + 15 pkt
b. dodatkowe punkty za zdobyte miejsce I – III
- szczebel szkolny + 2 pkt
- szczebel rejonowy + 5 pkt
- szczebel powiatowy + 10 pkt
- szczebel wojewódzki + 15 pkt
- szczebel ogólnopolski + 20 pkt
- za systematyczny udział w zajęciach pozalekcyjnych 10 pkt
- wykazuje inicjatywę w organizowaniu imprez rekreacyjno - sportowych i turystycznych dla grona rówieśników w szkole i poza nią - 10 pkt
Bezpieczeństwo
21.Uczeń może uzyskać dodatkowo od 0 – 3 pkt.
- Przestrzega regulaminów obiektów sportowych - + (plus).
- Potrafi właściwie zachować się w czasie lekcji i wypoczynku - + (plus).
- Koleżeński, wykazuje poczucie odpowiedzialności za współćwiczącego w zespole - + (plus).
Wiadomości
22. Uczeń za posiadane wiadomości może uzyskać od 0 – 5 pkt.
- Zna założenia taktyczne, techniczne i przepisy dyscyplin sportowych zawartych
w programie - + (plus).
- Wie, jak aktywność ruchowa wpływa na właściwe funkcjonowanie organizmu - + (plus).
- Zna zasady kulturalnego zachowania się podczas imprez rekreacyjno-sportowych,
turystycznych itp. będąc w roli zawodnika lub widza, wie co oznacza zasada „ fair play” - +
(plus).
- Posiada wiadomości w zakresie kultury fizycznej i umiejętnie wykorzystuje je
w praktycznym działaniu - + (plus).
- Ćwiczenia wykonuje z właściwą techniką, pewnie, dokładnie i w odpowiednim tempie - +
(plus).
23. punkty ujemne:
- za brak stroju na lekcji wychowania fizycznego - - (minus)
- za zakłócenie pracy na lekcji wychowania fizycznego - - (minus),
- za zniszczenie sprzętu sportowego i pomieszczeń sportowych (umyślne) – 5 pkt,
- za spóźnienie na lekcje wychowania fizycznego - - (minus),
- za ucieczkę z lekcji wychowania fizycznego – 5 pkt,
- za nie reprezentowanie szkoły lub klasy na zawodach sportowych (nieusprawiedliwione) – 5 pkt.
24.Ustalanie oceny półrocznej i rocznej.
a. ocenę półroczną ustala się po przeliczeniu na punkty wszystkich ocen zdobytych
przez ucznia w ciągu półrocza:
29 pkt i mniej – niedostateczny
30 pkt – 49 pkt – dopuszczający
50 pkt – 69 pkt – dostateczny
70 pkt – 89 pkt – dobry
90 pkt – 109 pkt – bardzo dobry
110 pkt i więcej – celujący
b. ocenę roczną ustala się w ten sam sposób, jak ocenę półroczną - na podstawie sumy
wszystkich punktów zdobytych przez ucznia w pierwszym i drugim półroczu:
24 pkt i mniej – niedostateczny
25 pkt – 60 pkt. – dopuszczający
61 pkt – 100 pkt.- dostateczny
101 pkt – 150 pkt. – dobry
151 pkt – 200 pkt. – bardzo dobry
201 pkt i więcej - celujący
28.Uczniowie częściowo zwolnieni z wychowania fizycznego będą oceniani wyłącznie
ze sprawdzianów, w których mogli brać udział. W tej sytuacji ucznia obowiązuje limit
procentowy, gdzie 100 % stanowi zaliczenie wszystkich sprawdzianów na ocenę
celującą:
Stanowią to jednak wyjątkowe przypadki!
29.Klasyfikacja półroczna i roczna
a. Uczeń, może nie być klasyfikowany, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny
klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach przekraczającą połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
b. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny zgodnie z założeniami Szkolnego Systemu Oceniania.