Przedmiotowy System Oceniania

Wychowanie fizyczne

 

1. Przedmiotowy System Oceniania dla przedmiotu Wychowanie fizyczne, zwany dalej PSO,stanowi załącznik do Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO) w Zespole Szkół Rolniczych i Technicznych Powodowie.

 

2. Przedmiotowy System Oceniania ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia umiejętności i wiadomości.

 

3. Ocena z wychowania fizycznego wystawiana jest dwa razy w ciągu roku szkolnego

(na pierwsze półrocze oraz na koniec roku szkolnego), zgodnie z zasadami zawartym w tym regulaminie w skali ocen od 1do 6.

Oceny klasyfikacyjne

 

4. Oceny klasyfikacyjne na pierwsze i drugie półrocze ustala się w stopniach według

następującej skali:

Niedostateczny - 1

Dopuszczający -  2

Dostateczny -      3

Dobry -                4

Bardzo dobry -    5

Celujący -            6

 

5. Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów, rodziców lub opiekunów prawnych o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania wiedzy i umiejętności.

 

6. Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego należy brać pod uwagę:

a. sprawność i umiejętności,

b. aktywność i frekwencja,

c. bezpieczeństwo,

d. wiadomości,

e. reprezentowanie szkoły lub klasy na zawodach i konkursach o tematyce sportowej.

 

7. Każdy uczeń podlega ocenie z wychowania fizycznego.

 

 

8.Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-zawodowej lub innej poradni specjalistycznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.

 

9.W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego.

10.Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza specjalistę specjalisty lub poradnię psychologiczno - pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną.

 

11.W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony”.

Oceny ze sprawdzianów

 

12. Oceny ze sprawdzianów przeliczane są na punkty w następujący sposób:

celujący           6,0 pkt

bardzo dobry   5,0 pkt

dobry               4,0 pkt

dostateczny     3,0 pkt

dopuszczający 2,0 pkt

niedostateczny 1,0 pkt – w przypadku przystąpienia do sprawdzianu

 

13.Po otrzymaniu oceny niezadowalającej ze sprawdzianu uczeń ma możliwości poprawy w ciągu dwóch tygodni od daty wykonania zadania.

 

14.Osoba, która nie mogła wykonać sprawdzianu (w przypadku nieobecności, choroby itp.) musi zaliczyć go w ciągu dwóch tygodni.

 

15.Okres zaliczenia może być również wyznaczony indywidualnie (np. ze względu na dłuższą nieobecność na lekcji spowodowaną chorobą lub kontuzją) nie później jednak niż do końca

semestru.

 

16. Uczeń może poprawiać ten sam sprawdzian dwa razy- z zachowaniem zasady, że na jednej lekcji można tylko raz poprawiać dany sprawdzian

 W tym przypadku stawiamy lepszą ocenę.

 

Ocena za sprawności i umiejętności

17. Kontroli i ocenie podlegają dwa  elementy programowe z danego półrocza,

można uzyskać za nie od 0 - 48 pkt. Całym roku szkolnym od 0-96 pkt

- lekkoatletyka,

- gry zespołowe,

- gimnastyka,

- dyscypliny rekreacyjne,

Zadania kontrolno - oceniające są jednakowe dla wszystkich uczniów, z tym, że z podanych obszarów aktywności fizycznej wybierane jest przez nauczyciela osiem elementów (po dwa z każdego działu)W przypadku zadań kontrolnych z lekkiej atletyki pod uwagę będzie brany postęp wynikowy dla uczniów nie osiągających wyników na poziomie oceny dopuszczającej

18.Uczeń otrzymuje również dodatkowo punkty za plusy ( + ) i minusy ( - ).

a. plus ( + ) dodajemy +1 pkt

b. minus ( - ) odejmujemy - 1 pkt

 

 

 

Aktywność i frekwencja

19.Uczniowie mogą otrzymać max. od 0 –19  pkt (bez punktów za reprezentowanie szkoły).

Aktywność i frekwencja wpływa w sposób zdecydowany na ocenę półroczną i roczną.

a. Uczeń może przed zajęciami zgłosić  raz w ciągu półrocza nie przygotowanie do lekcji

bez konsekwencji - każde kolejny brak stroju oznacza ( ) minus, czyli – 1 pkt.

b. Za przygotowanie do lekcji (odpowiedni strój sportowy, higiena osobista) – +

(jeden plus za każdy miesiąc nauki, pod warunkiem, że w danym miesiącu uczeń nie zgłosi nie przygotowania, w sumie można uzyskać 0 - 5 pkt).

c. Aktywnie uczestniczy w lekcjach wychowania fizycznego – + (jeden plus za każdy

miesiąc nauki, pod warunkiem, że w danym miesiącu uczeń nie otrzyma - minusa

za zakłócanie pracy na lekcji, w sumie można uzyskać 0- 5 pkt).

d. Bierze aktywny udział w zajęciach pozalekcyjnych (UKS-u), zawodach sportowych nie jest to jednak działalność systematyczna - + (plus).

e. Za udział w imprezach sportowych na terenie szkoły (pozalekcyjne) - + (plus).

f. Za zaangażowanie i wkład pracy na rzecz szkolnej bazy sportowej (np. przygotowanie prac na temat wychowania fizycznego, tabel, gazetek itp.), – 0 - 5 pkt.

g. Uczeń w ciągu całego semestru nie miał ani jednej nieusprawiedliwionej nieobecności na lekcji wychowania fizycznego - 2 pkt.

 

 

20. Uczeń otrzymuje punkty dodatkowe:

- za reprezentowanie szkoły lub klasy na zawodach i konkursach o tematyce sportowej w zależności od szczebla 0-15 pkt

- za osiągnięcie wybitnych wyników sportowych lub konkursach o tematyce sportowej

podczas pierwszego i drugiego półrocza (miejsca I – III podczas finałów wojewódzkich iogólnopolskich)- od 15-20 pkt

a. punkty za reprezentowanie szkoły i klasy:

- szczebel szkolny          + 3 pkt

- szczebel powiatowy     + 5 pkt

- szczebel rejonowy       + 8 pkt

- szczebel wojewódzki   + 10 pkt

- szczebel ogólnopolski  + 15 pkt

b. dodatkowe punkty za zdobyte miejsce I – III

- szczebel szkolny              + 2 pkt

- szczebel rejonowy           + 5 pkt

- szczebel powiatowy         + 10 pkt

- szczebel wojewódzki       + 15 pkt

- szczebel ogólnopolski     + 20 pkt

 

- za systematyczny udział w zajęciach pozalekcyjnych 10 pkt

- wykazuje inicjatywę w organizowaniu imprez rekreacyjno - sportowych i turystycznych dla grona rówieśników w szkole i poza nią - 10 pkt

 

 

Bezpieczeństwo

21.Uczeń może uzyskać dodatkowo od 0 – 3 pkt.

- Przestrzega regulaminów obiektów sportowych - + (plus).

- Potrafi właściwie zachować się w czasie lekcji i wypoczynku - + (plus).

- Koleżeński, wykazuje poczucie odpowiedzialności za współćwiczącego w zespole - + (plus).

Wiadomości

22. Uczeń za posiadane wiadomości może uzyskać od 0 – 5  pkt.

- Zna założenia taktyczne, techniczne i przepisy dyscyplin sportowych zawartych

w programie - + (plus).

- Wie, jak aktywność ruchowa wpływa na właściwe funkcjonowanie organizmu - + (plus).

- Zna zasady kulturalnego zachowania się podczas imprez rekreacyjno-sportowych,

turystycznych itp. będąc w roli zawodnika lub widza, wie co oznacza zasada „ fair play” - +

(plus).

- Posiada wiadomości w zakresie kultury fizycznej i umiejętnie wykorzystuje je

w praktycznym działaniu - + (plus).

- Ćwiczenia wykonuje z właściwą techniką, pewnie, dokładnie i w odpowiednim tempie - +

(plus).

 

23. punkty ujemne:

- za brak stroju na lekcji wychowania fizycznego - - (minus)

- za zakłócenie pracy na lekcji wychowania fizycznego - - (minus),

- za zniszczenie sprzętu sportowego i pomieszczeń sportowych (umyślne) – 5 pkt,

- za spóźnienie na lekcje wychowania fizycznego - - (minus),

- za ucieczkę z lekcji wychowania fizycznego – 5 pkt,

- za nie reprezentowanie szkoły lub klasy na zawodach sportowych (nieusprawiedliwione) – 5 pkt.

 

24.Ustalanie oceny półrocznej i rocznej.

a. ocenę półroczną ustala się po przeliczeniu na punkty wszystkich ocen zdobytych

przez ucznia w ciągu półrocza:

29 pkt i mniej – niedostateczny

30 pkt – 49 pkt – dopuszczający

50 pkt – 69 pkt – dostateczny

70 pkt – 89 pkt – dobry

90 pkt – 109 pkt – bardzo dobry

110 pkt i  więcej – celujący

b. ocenę roczną ustala się w ten sam sposób, jak ocenę półroczną - na podstawie sumy

wszystkich punktów zdobytych przez ucznia w pierwszym i drugim półroczu:

24 pkt i mniej – niedostateczny

25 pkt – 60 pkt. – dopuszczający

61 pkt – 100 pkt.- dostateczny

101 pkt – 150 pkt. – dobry

151 pkt – 200 pkt. – bardzo dobry

201 pkt i więcej - celujący

28.Uczniowie częściowo zwolnieni z wychowania fizycznego będą oceniani wyłącznie

ze sprawdzianów, w których mogli brać udział. W tej sytuacji ucznia obowiązuje limit

procentowy, gdzie 100 % stanowi zaliczenie wszystkich sprawdzianów na ocenę

celującą:

Stanowią to jednak wyjątkowe przypadki!

29.Klasyfikacja półroczna i roczna

a. Uczeń, może nie być klasyfikowany, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny

klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach przekraczającą połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

b. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny zgodnie z założeniami Szkolnego Systemu Oceniania.